Рецензия на "Лесният начин да спрете да пушите" от Алън Кар (БГ)


Ако някой ме попита коя е най-любимата ми книга за всички времена, тази, която промени живота ми, определено ще кажа "Лесният начин да спреш да пушиш" на Алън Кар. Мислех как бих посрещнал едногодишнината без цигари (25.10.2023) и реших, че ще отделя време да напиша рецензия на книгата и споделя мислите и преживяванията си през изминалата година и как се стигна до тук.

Започнах да пуша на 14 години (в момента 31), сега вече година без цигари, моят личен рекорд, като преди това най-дълго бях издържал 8 месеца, което не беше толкова отдавна. От време на време правих устремен опит да спра, който се проваляше със същата тази устременост. Разбира се, всички сме чували цитатите на Марк Твен: "Да спреш да пушиш е лесно. Вече съм го правил стотици пъти" или "Да спреш да пушиш е най-лесното нещо на света. Зная, защото съм го правил хиляди пъти." Същото важеше и за мен. През последните 5 години се борих с пушенето с решимост, но навика винаги се завръщаше.

Спомням си, как се сдобих с "Лесният начин да спреш да пушиш" за първи път. Моя приятелка ми препоръча книгата и естествено в началото бях скептичен. Точно като някакво клише, което забелязвам, всеки път, когато сега аз препоръчвам книгата. Изглеждаше ми като промиване на мозъка. Сега виждам всичките си приятели и семейство, които пушат, да правят същите неща, които правех аз тогава - да гледат на тази книга със саркастична усмивка и да мислят: "Това никога няма да стане" или "Мога да спра когато поискам" или "Обичам да пуша, и когато не ми харесва повече, ще спра." Лъжех себе си много упорито.

И така, взех книгата. Спрях да пуша след като прочетох първите сто страници. За мен тогава това беше чудо. Разбира се, успях да не пуша няколко месеца, три ако не се лъжа. Но сега вече бях вкусил от истинският вкус на храната и бях дишал истински въздух, без да се задушавам. Разбрах, че трябва да продължа борбата, колкото и трудна да е. Спомних си за живота преди цигарите, колко беше удивителен.

Но, както споменах, защото не се придържах към някои от правилата в книгата и поради скука, и пориви към самоунищожително поведение, започнах да пуша отново, губейки една битка след друга. Всеки път ме напрягаше мисълта когато говорих, като че ли съм спрял завинаги, само за да се върна като пушач след седмица - да мириша отново на пепелник, пристрастен наркоман. Случиха се още няколко неуспешни опита да спра, и се отказах да продължавам да се боря. За известно време просто пушех. Ставах с цигара и лягах с цигара.

През лятото на миналата година по време на ваканция посетихме книжарница във Варна, България. Реших да закупя книгата като подарък за моя партньор, който ми обясни колко иска да спре да пуши. Разбира се това ме подсети за моята битка. Купих я, но минаха няколко месеца преди да започна да я чета. Отново не последвах един от съветите на автора. Спрях да пуша преди да завърша цялата книга. Вярвам, че авторът съветва читателя да продължи да пуши до края, да се отврати от навиката, да прекали с пушене докато чете колко противно е, но всяки път спирах цигарите много по-рано от края на книгата.

Сега не пуша, и нещо ми казва, че този път няма да започвам пак, но винаги съм нащрек. Спомням си, че при това отказване много бързо се отвратих от цигарите и преодолях страха от спирането им. Всеки път когато правя опит да спра си мисля, че спирането на пушенето е болезнено и форма на наказание, очаква ме мъка. Лъжех себе си. На практика, отказването от пушенето е наградата; по-добре се чувствуваш, ставаш по-силен с всеки изминал ден, в който не вдишваш дим в белите си дробове. Смятах за промиване на мозъка тази книга, докато в същото време съм пушил по минимум 20 цигари на ден, минимум. 

Оставянето на никотина зад гърба ми напомня на излизане от тъмна пещера; година вече когато се сетя вдишвам силно чист въздух и се радвам. Не преувеличавам, когато казвам, че спирането на пушенето преобрази живота ми по толкова позитивен начин, но нека ви дам няколко точки където живота се е подобрил. Сега бягам 21,1 километра за 2 часа; по-силен съм, спя по-добре, мотивацията ми расте, мириша добре, кожата ми е здрава и красива, зъбите ми са чисти и вече не трябва да издържам студа, за да запаля още една цигара. Спокоен съм много повече от преди година, по-рационален. Вкусовите ми рецептори се оправиха, кафето мирише и вкусът е наистина наситен, дори алкохолът има по-добър вкус, нямам махмурлук (но това е друга тема, която скоро ще изследвам тук). Никога не съм бил толкова издръжлив. Чувствам тялото си силно и здраво.

Мисля за приятелката ми, която ми даде да прочета книгата тогава и колко съм й благодарен. Понякога искам приятелите ми да разберат какво правя, като препоръчвам тази книга. Дори майка ми, на която подарих книгата като подарък преди месеци, винаги намира извинение, подобно на приятелите ми, за да не я прочете. Разбира се, много пушачи ще имат проблеми с книгата, когато трябва да оправдаят зависимостта си, която буквално ги убива. Дори съм чувал приятели, които се опитват да обяснят какво прави авторът в книгата със същата саркастична усмивка, като напълно пропускат смисъла. Истината е, че не са дошли на този свят пушачи, но сега са, защото не могат да намерят начин да излязат от този зависимост. Те са наркомани.

Но всеки път, когато се страхувам, че може да се върна и да изгубя битката за свеж въздух, вдишвам дълбоко, точно както правех, когато пушех цигари, но този път дърпам от свежият въздух. Често отварям тази книга и преглеждам части от нея. През изминалата година прочетох книгата два пъти, и в следващите дни ще я прегледам отново. Алън Кар преобрази живота ми. Тази книга го направи. Не мога подчертая достатъчно колко значителна е тази книга за мен. Степента на успех не е 100%. Моят партньор, за когото купих книгата, не успя да спре. Сега го насърчавам да опита отново, въпреки че е прочел книгата, все още се колебае да се откаже от този ужасен навик. Може би тя не е за всички, но защо бихте избрали да пушите, когато има възможност да спрете?

THIS ARTICLE is brought to you by The Modern Don Quixote

With a background rooted in the dynamic realms of marketing and entertainment, armed with a keen understanding of consumer behavior and market trends, Iliya brings a unique blend of creativity and strategic insight to every project undertaken. Into the realm of entertainment, where creativity knows no bounds, he ventures with a passion for exploring new horizons and pushing boundaries. Constantly seeking fresh and innovative ways to engage and entertain audiences, Iliya's YouTube channel and Blog offer glimpses into his creative mind. Subscribing to Iliya's channel @IliyaBadev and My Thoughts Exactly Blog can help support the expansion of his vision. If this article brought you joy and peace, please consider supporting the creator by buying him a coffee ☕️ as a small donation through Ko-fi

Comments

Popular posts from this blog

Review of Kate Bush's Album 'Before the Dawn'

July Movie Pick: 'Deadpool & Wolverine' - The Best PR Movie I Have Ever Seen

Rant on 'Lessons in Chemistry' Apple TV+ Show